Photoshop CC

A közelmúltban jelentette be az Adobe kreatív szoftvereinek új generációját. Bár (szinte) mindenki a CS7- es generációt várta, az új csomag a CC jelzést kapja: ezzel is jelezve azt, hogy hagyományos módon nem megvásárolható már az Adobe szoftverkínálata, csak a Creative Cloud előfizetői juthatnak hozzá.

A legnagyobb újdonság…

A legnagyobb újdonság tehát nem műszaki jellegű, hanem az értékesítéssel kapcsolatos. Az Adobe nemrégiben szakított a "hagyományos", dobozos értékesítéssel, azaz a legtöbb szoftverük már csak letölthető licenc formájában elérhető (kivétel például a Lightroom és az Acrobat), most viszont nagyot fordítanak még ezen is: a teljes üzleti modellt változtatják meg. Innen kezdve nem egyszer fizetünk és onnantól használhatjuk a szoftvert, amíg kedvünk tartja, hanem előfizetéses rendszerben, havi díjjal kell számolnunk. Amíg az előfizetés él, mindenből megkapjuk a legszebb, legjobb, legújabb változatot, de ha az előfizetés lejár, akkor már nem működnek a programok – még a régebbi változatokkal sem dolgozhatunk. Hogy ez jó-e, megéri-e, az nagyon attól függ, ki hány szoftvert használ az Adobe kínálatából és mennyire szeretné követni a frissítéseket. Akinek csak a Photoshop kell és egy jól működő verzióval akár évekig is eldolgozgat, az most valószínűleg mélyebben a zsebébe kell nyúljon. Aki viszont sok mindent használ, 3-4 vagy még több alkalmazást, és számít, hogy naprakész legyen, az valószínűleg összességében olcsóbban jön ki. Akár így, akár úgy, az Adobe nem hagyott döntési lehetőséget: mostantól csak a Cloud létezik.
Két fontos tévhitet azonban el kell oszlassak: egyrészt a szoftverek maguk nem online működnek, ugyanúgy le kell tölteni és lokálisan telepíteni kell őket, mint minden más programot. Sőt az sem igaz, hogy folyamatos online kapcsolat kellene a munkához, mindössze havonta egyszer elengedhetetlen a netkapcsolat, amikor az Adobe ellenőrzi, hogy az adott csomagnak (pontosabban az adott felhasználónak) érvényes-e még az előfizetése.

CS6 még van

Rögtön meg is cáfolnám az előző mondatot, mivel a CC (Creative Cloud) verziók mellett még megvásárolhatók a CS6 változatok is a hagyományos konstrukcióban. Frissítés azonban már biztosan nem lesz hozzájuk és kérdéses, hogy a terméktámogatás meddig működik. Tehát megvehetjük ugyan a CS6 változatokat, de az Adobe sem rejti véka alá, hogy hosszú- (de talán már közép-) távon ez bizony zsákutca.

Egyéni és csapatos előfizetés (Creative Cloud for Teams)

A Cloud alapvetően kétféle előfizetéssel hozzáférhető: egyénileg és „csapatként”, azaz céges formában. Bár a kínált szoftverek száma és a funkcionalitása teljesen azonos a két konstrukcióban, a hozzáadott szolgáltatások már mások.
Mit nyújt a Cloud a dobozos szoftvereken túl? Elsőként is olyan szoftvereket (pl. Edge, Muse), amelyek már konstrukcióban nem elérhetők. Ha ezekre a HTML5 alapú fejlesztő van szükségünk, akkor csak az előfizetést választhatjuk – cserébe viszont ezeknek (és minden CC szoftvernek) mindig a legfrissebb változatát használhatjuk, ami webes fejlesztőeszközöknél fontos előny lehet.
Kapunk ezeken kívül tárhelyet: 20GB jár a felhőben, ahol nem csak tárolhatunk fájlokat, hanem meg is oszthatjuk azokat. Ez persze a számos ingyenes és olcsó felhő alapú megoldás mellett nem hangzik nagy előnynek. Van azonban valami, amit más online tárhelyek nem tudnak: az Adobe szoftverek fájlformátumait, így például az InDesign fájlokat, online is megjelenítik, a megtekintésük és/vagy letöltésük szabályozható, megosztható és online lehet kommentálni a terveket. Sajnos a betűtípusok használata és megjelenítése nem megoldott, így a pontos nézethez továbbra is a PDF lesz a megfelelő formátum.
Extra még a Cloudban a szoftverbeállításaink szinkronizálása, a Digital Publishing Suite digitális kiadványainkhoz, a TypeKit online fontkészlet, valamint online website fejlesztés és hosting.
A Creative Cloud for Teams ehhez képest többet nyújt: 100GB tárhelyet (előfizetésenként), évente 2db profi, mélyre ható segítségnyújtást (angol, német, francia vagy japán nyelven). Ezen felül üzleti szempontból vannak még különbségek: míg az egyéni előfizetés csak közvetlenül az Adobe-tól vásárolható (bankkártyás fizetéssel) a CCT előfizetés magyarországi viszonteladóktól is megvásárolható. Emellett a korábbi szoftvervásárlások minden szempontból beruházásnak minősültek, az új konstrukció viszont havi díjas szolgáltatás, így közveltenül költség. Ez egyfelől jó, viszont a legtöbb pályázat csak beruházást támogat, bérlést, lízingelést nem. A CCT további előnye menedzsment szempontból, hogy egy számlán intézhető és menet közben igény szerint bővíthető, valamint jár hozzá egy menedzsment felület, ahol a teljes folyamat áttekinthető.

A Photoshop CC

A Creative Suite csomagnak búcsút intve még egy valamitől búcsúzunk: a Photoshop Extended változattól. Illetve helyesebb lenne azt mondani: a Standard változattól, hiszen mostantól ismét csak egy Photoshop van, mégpedig az Extended képességeivel felruházva. Így minden felhasználó megkapja a 3D-s funkciókat is.
És ha már felhő: kézenfekvő volt, hogy a beállításainkat a felhőn keresztül szinkronizálhassuk. A CC használata közben (ha be vagyunk jelentkezve a Cloudba) egyszerűen feltölthetjük szinte az összes alapbeállításunkat, hogy egy újratelepítés vagy más gépre átköltözés esetén egy kattintással importáljuk őket. Preferenciák, Actionök (műveletek) ecsetek, eszközbeállítások, színátmenetek stb. – egyszóval szinte minden szinkronizálható. Csak a gyorsbillentyűk nem…

pscc__1377442816.jpg

Élesség és részletek

Az egyik nagy terület, ahol komoly újdonságokat találunk, az élességfokozás és az ezzel összefüggő funkciók. Talán a legjobban várt megoldás (amelyet korábban már a CS6 bétához is beharangoztak, de a végleges változatba nem került be) a Camera Shake Reduction, azaz a fényképezőgép bemozdulásának kiszűrése.
A parancsot kiadva a program elemzi a képet és megkeresi a bemozdulás irányát és mértékét, majd ez alapján javítja az élességet. A nézőképen kis négyzet mutatja, hogy melyik legyen a lényeges terület, ami alapján a számítást elvégzi. Ezt persze átállíthatjuk, de minél nagyobb, annál lassabban megy majd a csík. A bemozdulást egy kis maszk ikonon meg is mutatja a program, illetve ha az automatikusan észlelt eredmény nem felelne meg, akkor kézzel is megadhatjuk a az irányt és hosszt – bár ez szinte biztosan eléggé pontatlan lesz.

scrs1__1377442820.jpg

A hatás nagyon meggyőző, különösen, ha még azt is hozzátesszük, hogy a hatást akár smart filterként is alkalmazhatjuk, azaz úgy kísérletezhetünk és változtathatunk a beállításokon akár utólag is, hogy a képi adatokat nem tesszük tönkre. Persze ez sem fenékig tejfel: a Camera Shake Reduction remekül működik arra, amire való: a rázkódás hatásának kiszűrésére, de hiába is próbálnánk rosszul fókuszált, mesterségesen felnagyított vagy más okból életlen képet javítani vele, ezekre nem alkalmas.
Ha már élességfokozás, a Smart Sharpen filtert is továbbfejlesztették. Bár maga az ablak sokban hasonlít a korábbi változatra, a mögöttes motor egészen másként működik. Talán a legfontosabb különbség – amiért valóban kiérdemli az intelligens élesítés elnevezést – az, hogy az élesség növelésével nem növekszik a zaj a képen. Már eleve az algoritmus figyel erre, de ha kevésnek bizonyulna, a Reduce Noise, azaz zaj csökkentése csúszkával még finomabban szabályozhatjuk a zajt a képen. Emellett az egyéb kellemetlen hibákra, például derengő fényudvarokra és hasonló problémákra sem kell számítanunk. A kísérletező kedvű, valamint a hagyománytisztelő felhasználók kedvéért megtaláljuk a „régi” működési módot is, ha bekapcsoljuk a Use Legacy kapcsolót.

scrs2__1377442823.jpg

Az intelligens élesítés megjelenik a képek átméretezésénél is: az Image Size (kép méret) parancsnál eddig is több számítási metódus közül választhattunk, mostantól a Preserve Details (részletek megőrzése) opció is elérhető itt. Ez elsősorban a nagyításhoz előnyös és élesebb, kontrasztosabb képet eredményez, mint a korábbi algoritmusok. Persze csodák nincsenek, a jó méretező algoritmust egy élességfokozás teszi teljessé, aminek az eredménye nem meglepő módon nagyon hasonlít a Smart Sharpen filterre, sőt, ha így méretezünk, akkor itt is elérhető a Reduce Noise, azaz zaj csökkentése csúszka.

Camera Raw, mint filter…

Természetesen a Camera Raw modul is megújult (enélkül már el sem tudnánk képzelni Photoshop verzióváltást). Amellett, hogy a 8-as verziószámot kapta és természetesen a legújabb fényképezőgépek nyers formátumaival is megbírkózik, egy nagyon látványos újítással találkozhatunk: átkerült a filterek közé, így, különösen, ha intelligens szűrőként alkalmazzuk, akár menet közben is, bármilyen (intelligens) rétegre alkalmazhatjuk a Camera Raw beállításokat.
Bár a Camera Raw alkalmazása intelligens objektumokra már korábban is elérhető volt, de nehézkesen és körülményesen, elég komoly megkötésekkel. Mostantól viszont könnyen és egyszerűen alkalmazhatjuk – csak bírjuk processzorral.
A Camera Raw újdonságai közül az egyik legjobb a Spot Removal, azaz a retusáló eszköz. Bár ez eddig is elérhető volt, de csak körök formájában. Mostantól ecsetként festhetünk vele, éppen úgy, mint a Healing Brush (javító ecset) eszközzel. Bár ez utóbbi még mindig több beállítási lehetőséget kínál, a Camera Raw-ban végzett retusálás nem végleges, azaz mint az összes intelligens szűrő esetében, itt is visszatérhetünk és utólag is módosíthatjuk a retust.
Ugyanezt az előnyt mondhatja magáénak a Radial Filter is, amellyel a Camera Raw módosításait maszkolhatjuk és szelektíven alkalmazhatjuk a kép egyes területeire.

scrs3__1377442827.jpg

A perspektívakorrekció eszköztárában is megjelent az automatikus beállítás lehetősége: az Automatic Upright beállítással egyetlen kattintással egyenesíthetjük ki ferde, vagy éppen perspektivikusan torzult fotóinkat. Az automatizmus elég megbízthatóan működik, bár a hordó-párna torzítással már nem birkózik meg, viszont arra lehetőséget ad, hogy az automatikusan kapott eredményt finomhangoljuk a különböző beállításokkal.

Tulajdonságok – a Properties panel

A Properties panel már korábban is megjelent a Photoshopban, de most az alakzatrétegek tulajdonságait is beállíthatjuk itt, akár utólag is.

scrs4__1377442831.jpg

Elsősorban a kezelői felületek, weboldalak és hasonlók tervezésekor jöhet jól ez az új funkció. Bár eddig is rajzolhattunk vektor alapú alakzatrétegeket, de miután már létrehoztuk őket, a szerkesztésük, változtatásuk nehézkes volt. Most a Properties panelen megtaláljuk a kitöltő- és körvonalszínük mellett a körvonal tulajdonságait (vastagság, stílus, sarokbeállítások), a lekerekítést (egyszerre minden sarokra vagy egyenként) és a műveleteket (összeadás, kivonás, közös rész, kizárás). Ezekkel utólag is rugalmasan és könnyen kezelhetjük az alakzatokat, ha pedig valóban webes tervezésre használjuk a Photoshopot, lehetőségünk van az elemekhez CSS-t exportálni.
Ha nem lenne elég, hogy a Properties panel sokban emlékeztet a Flashre (vagy éppen az Illustratora vagy az Edge-re), a rétegnél megjelent az izolációs mód: kétszer kattintva egy rétegre, azt izolálhatjuk, azaz csak azon dolgozhatunk, a többi automatikusan zárolva van mindaddig, amíg ki nem lépünk ebből a szerkesztési módból.

 

Illustrator CC

Az Illustrator – az Adobe legrégibb alkalmazása – ismét megújul. Az előző változatokban az újdonságok listája elég kurtára sikeredett, vajon mivel rukkolnak elő a fejlesztők a CC verzióban?

Tapogassuk a betűket!

Az egyik legnagyobb beharangozott design újdonság a Touch Type eszköz, amellyel egyes betűket foghatunk meg, méretezhetünk át, mozgathatunk és forgathatunk, mintha csak önálló objektumok lennének – persze mindezt úgy, hogy közben végig szerkeszthető marad a szöveg. A funkció valóban nagyon látványos, bár nem annyira új, hiszen minden ilyen szerkesztést korábban is végrehajthattunk az Illustratorban, igaz több kattintással. Hasonló újdonság (legalább is kényelmi szempontból) a pontszöveg szövegdobozzá alakítása és viszont. Eddig erre külön parancs szolgált, most kétszer kattintva megtehetjük ugyanezt. És ha már betűk és kényelem: a betűtípusok keresése is könnyebb és gyorsabb lett, bármilyen nevet vagy annak részét beírhatjuk a keresőmezőbe és az Illustrator felkínálja azokat a fontokat, amelyek nevében a szó(töredék) megtalálható.

scrs5__1377442834.jpg

Ami valóban újdonság a Touch Type eszközben és néhány társában, hogy (már nevében is) az érintőképernyős eszközök használatát is támogatja, azaz könnyebb velük ujjal dolgozni.

Transzformációk és ecsetek

A szerkesztések körében a Free Transform, azaz a szabad alakítás eszköz újult meg, legalább is külsőségeiben. Itt is azonnal tetten érhető az elmozdulás az érintőképernyők felé, hiszen a különféle transzformációk között eddig a Shift, Alt és Ctrl funkcióbillentyűkkel válthattunk (éppúgy, mint Photoshopban), mostantól viszont a képernyőn megjelenő nagy, barátságos gombokkal, így akár egy kézzel is működik az alakítás. A funkcionalitásban nincs újdonság, sajnos annyi sem, hogy meghatározhassuk, hogy a befoglaló keret ne ugorjon vissza téglalappá minden egyes fogás után.
Ami viszont új funkció és komolyabb lehetőségeket rejt, az a pixeles képek alkalmazása ecsetvonásokra. Eddig csak vektorobjektumokból készíthettünk ecsetet, de most már pixeles képekből is, ami részben az ecsetek felhasználásának enged tágabb teret, részben pedig a pixeles képek szerkesztési lehetőségeit bővíti ki.
És ha már ecsetek, nem mehetünk el szó nélkül az mintaecsetek (pattern brush) új funkciója mellett. Eddig a mintaecset egyes összetevőit külön-külön meg kellett rajzolnunk, mostantól viszont az egyenes szakasz alapján a program felkínál különféle variációkat a sarok elemekre, amelyek közül választhatunk tetszés szerint.

Import és Export

Kimeneti és bemeneti oldalon is van újdonság: a Place parancsnál már nem csak egyetlen képet hozhatunk be egyszerre, hanem tetszőleges mennyiségűt, akárcsak InDesignban. A betöltött képek megjelennek a kurzor mellett és egymás után elhelyezhetjük őket a dokumentumunkban. És ha már elhelyeztük, a Links panelen sokkal jobban nyomon követhetjük a kapcsolatokat, sőt a korábban beágyazott képeket is könnyedén külső képpé alakíthatjuk.
Kimeneti oldalon a CSS export az fő újdonság, bármely elem vagy akár a teljes illusztráció összes elemének tulajdonságát megtaláljuk a panelen, ahonnan másolhatjuk, illetve exportálhatjuk a webes kolléga számára. És végre Illustratorban is elérhető a csomagolás, amikor egy munka dokumentumát és összes csatolt elemét (képeket, betűtípusokat) egyetlen kattintással összegyűjthetjük egy mappába.

 

InDesign CC

Az Adobe szoftvereinek új, Creative Cloud generációjával együtt az InDesign is megújul és 64 biztre tér át.

A Cloudhoz tartozik az új Save To Cloud parancs is, amivel egyből a felhőbe menthetünk, ahol nem csak mi, hanem az ügyfeleink is megnézhetik a munkánkat, sőt a Cloudban verziókövetés is van, azaz ha mégis a két nappal ezelőtti design tetszik a kedves ügyfélnek, visszatérhetünk ahhoz is.

Megosztom Ajánlom másnak is
Kosár
A kosár üres


Rendelés
Facebook